domingo, 7 de diciembre de 2014

 
TEMA 5
Les Tic en educació Infantil
 
Imatge extreta del link enllaçat


En l’actualitat, les Tic estan cobrant cada vegada més importància i nosaltres depenem cada vegada més d’elles, és per això com ja he dit en totes les entrades que, com a futures mestres no podem girar el cap. Existeix aquesta realitat i no podem donar-li l’esquena, l’educació ha d’anar lligada a aquests nous avenços.

LOE 2006 inclou en el nou currículum la competència en el tractament de l’ informació i la competència digital, per tant és una realitat i una necessitat.

Es per això que hem de donar als nostres alumnes tots els recursos que tinguem a les nostres mans, hem d’introduir les TIC com un instrument quotidià amb un fi educatiu. Ja que com parla l’article "El plaer d’utilitzar les TIC a l’aula" utilitzem les Tic, però no integrades en l’activitat pròpia de l’aula. Les utilitzem més com una eina puntual i no un instrument habitual i aquesta és la situació de l’aula de molts centres
Hi ha una sèrie de canvis i possibilitats per a que s’utilitzin les TIC de manera més adequada, aquí tenim un esquema creat a classe que ens ho especifica:
 
 

 
Amb l'adquisició de la competència digital els alumnes s'interessen per la vida real i es fan ciutadans actius de la societat que els ha tocat viure .

Un recurs educatiu molt útil per a començar amb aquests canvis i possibilitats citades anteriorment seria per exemple:
 
Els Caceres del tresor :
Una activitat didàctica popular entre els docents que utilitzen Internet a les seves classes. És un recurs educatiu amb possibilitats didàctiques i competencials que es poden utilitzar en totes les àrees i nivells educatius.

Aquestes estratègies son útils per adquirir informació sobre un tema determinat. D’aquesta manera t’ajuda a reforçar el que estàs treballant. Consisteix en desenvolupar una unitat didàctica utilitzant les TAC a les aules. El que fan no es solament resoldre preguntes concretes, sinó profunditzar aspectes essencials del tema, a més aprenen destreses sobre tecnologia de la informació i comunicació , coneixements pràctics sobre Internet, la web i la navegació online. Desperten l’ interès de l’alumnat i permeten treballar diferents continguts segons el ritme d’aprenentatge de cada alumne.
Un dels exemples el dóna una mestra d'Infantil de Cantàbria amb el projecte "El castillo de la Bruja Tuja" on hem fet un video amb la meva companya Patricia Pinar dramatitzant l'article que explica l'utilització de les tic a les aules amb diferents opinions.

Una cacera del tresor consta:

- Capçalera ( títol/àrea/nivell educatiu / autor/imatges/dibuixos/ fotos)

- Introducció ( tema breu del que es vol treballar a l’aula)

- Preguntes ( preguntes plantejades amb l’objectiu de que facin una recerca el alumnes per Internet per aconseguir una resposta)

- La gran pregunta ( Una activitat, o més d’una que porten a l’alumne a aplicar els nous coneixements, és una pregunta global que no poden trobar en el llistat de recursos, ha de coincidir amb un objectiu curricular i pot incloure aspectes valoratius i opinions personals )
OBJECTIUS:
- Implicar l’ús d’instruments nous.

- Treballar de manera individual, en parelles o en grup.

- Aprendre a raonar i justificar el que s’ha fet.

- Potenciar la responsabilitat i autonomia personal.

- Respectar els diferents ritmes d’aprenentatge.

- Potenciar l’aprenentatge cooperatiu i col·laboratiu

Aquí tenim un esquema creat a classe:


 
Hi ha una investigació on en parla en Jordi Adell en el vídeo, que és diu ACOT que ens explica que inundant de tecnologia algunes escoles amb assessoraments, softwares,posant-li tots els mitjans tecnològics van avaluar quines eren les fases on la tecnologia passava a ser part de la pràctica quotidiana dels docents.

Van trobar que era un procés que triga de 3 a 5 anys i que no era gens fàcil ni amb uns resultats ràpids, on aquest professorat passava per unes FASES.


Fase 1

ACCÉS -- saber utilitzar les eines tecnològiques ( 1 any mínim)
 
Fase 2:
ADOPCIÓ-- Que els mestres utilitzin els ordinadors per a fer les seves classes (exemple: power point com pissarra de classe)


Fase 3:

ADAPTACIÓ-- integració de les noves tecnologies en pràctiques tradicionals augmentant la productivitat( no utilitzar llibreta sinó processadors de textos )


Fase 4:

APROPIACIÓ--: quan comencen a experimentar noves maneres de treballar didàcticament utilitzant la tecnologia

Fase 5: 
INNOVACIÓ-- utilitzar la tecnologia de manera que no s’ha utilitzat mai, que ningú ho hagi fet abans, crear coses noves.

Esquema que mostra les fases del professorat:




Per finalitzar la meva entrada, no vull acabar sense explicar el que és la metodologia TPACK. On s’aconsegueix integrar les TICS a l’aula d’una manera eficaç. Això succeeix quan uneixes de manera unitària aquests tres tipus de coneixement:

- Coneixement tecnològic

- Coneixement pedagògic

- Coneixement disciplinar

Aquest gràfic que apareix a continuació ho deixa molt més clar :

http://www.ticyeducacion.com/2011/01/metodologia-tpack.html
 

Un cop s’ha entès la necessitat de l ’integració de les noves tecnologies, s’entén l’obligació de saber els altres coneixements en la mateixa línea, i tenen en compte que els tres de forma unitària formen un coneixement multidisciplinar adequat i exitós.


Gràcies!!!


Bibliografia utilitzada:

http://www.xtec.cat/~mlluelle/caceres/caceres.htm

http://www.materialesdelengua.org/WEB/cazatesoros/caceres.html

http://youtu.be/sLLlwJcQ--Y

Temari de classe Tema 5

http://www.ticyeducacion.com/2011/01/metodologia-tpack.html

No hay comentarios:

Publicar un comentario