domingo, 12 de octubre de 2014

TEMA 2 XARXES I APRENENTATGES

Com ja sabem vivim immersos en tecnologies, i aquestes tecnologies han transformat la nostra vida social.

Més endavant parlaré del concepte web 2.0 , i els canvis que han succeït gràcies al seu potencial, com una persona sense cap tipus de coneixement informàtic pot generar contingut. Tots podem ser creadors del coneixement, una eina nova caracteritzada per la seva arquitectura de participació. I Això, ha creat confrontament, ja que desapareix l’expert com a únic que tenia el poder sobre el món tecnològic.

Aquesta eina ofereix una oportunitat per la transformació del sistema educatiu, és una evolució metodològica, on, l’aprenent, pot crear el seu propi aprenentatge, crear el seu coneixement. El professorat, per altra banda, pot crear recursos en base a les necessitats del seu grup. Per tant hi haurà una millor adaptació del currículum, per tant, estaràs en el nivell que els teus alumnes et demanen, és com "educació a la carta".

I com tot el que arriba de nou, el docent es torna a topar amb un nou horitzó, però s’ha de prendre no com un obstacle, sinó com una oportunitat d’impacte en l’educació. On aquest impacte, dependrà completament del docent. Serà ell, qui tindrà la clau per utilitzar-ho com una nova metodologia, una nova eina que pot transformar el que ha existit fins ara.

La realitat és que el nostre món avança molt ràpidament, i sobretot de la mà de la tecnologia, per què no aprofitar-se d’ ella per a millorar la teva vocació i que la tecnologia marqui diferencia en l’ensenyament dels teus alumnes?.

Parlem dels entorns personals d’aprenentatge o els PLE que se’ls denomina, alguns alumnes ja han fet aquesta reflexió sobre el seu entorn d’aprenentatge, tots l’hem tingut i molt abans del món de la tecnologia . En el món presencial, l’entorn personal d’aprenentatge es un,que té a veure amb les persones, recursos i activitats de la vida real.

Definició d’eines del ple virtual: (caracteritzades per unes eines, activitats, mecanismes i estratègies d’aprenentatge... PER QUÈ?

- Per accedir a una informació.
- Per reflexionar i crear.
- Per a col·laborar.

Aquestes eines es poden anar ampliant progressivament de manera extraordinària, noves accions d’aprenentatge.
Aquí tenim els esquemes creats a classe per un millor enteniment del tema:



 



Quines són les possibilitats de la web 2.0 per a la transformació del rol docent? (sistema educatiu)

Primer de tot comentaré què és el que significa una web 2.0 d’aquesta manera ens centrem en la pregunta formulada.
 
 
Serien aquells "espais web"on es pot compartir informació d’una manera fàcil i ràpida. En aquest espai es permet que els usuaris puguin interactuar entre ells, on es genera el que es denomina una "comunitat virtual". Per tant es diu que és l’evolució de les aplicacions tradicionals, on en aquelles podies ser un usuari estàtic, que podia llegir la informació, és a dir, d’observador, però completament passiu.
Ara es converteixen en usuaris actius que participen, que poden contribuir en els continguts que ells mateixos poden generar, compartir, donar suport, i poder formar part de la societat en la que estem avui en dia que no deixa de moure’s i innovar. Ja deixa de ser únicament un espectador, i això dóna molt de pes al usuari.
Els principis que tenen aquestes aplicacions són:
- La web és la plataforma
- L’ informació és el que mou el Internet.
- Efectes de la xarxa moguts per una arquitectura de participació.
- L’ innovació sorgeix de característiques distribuïdes per desenvolupadors independents.
 
Uns exemples de l’evolució:
- Ofoto Flickr (comunitats fotogràfiques)
 
- Mp3.com Napster (Per descarregar música)

- Espais personals Blogs (Pàgines personals)

- Categories/ directoris Tags
 

Amb aquesta millora qualitativa de transmissió d’informació s’ha re inventat l’era d’ Internet. Es pot realitzar treballar col·laboratiu entre diferents usuaris.
Per tant si ho centrem a la pregunta formulada, les eines que ens faciliten són eines que ens permeten millorar els temes que sorgeixen a l’aula de la classe. És una millora tant pels mestres com pels alumnes.
 
La web 2.0 permet nous rols pels alumnes i pels professors, sobretot en base al treball autònom i col·laboratiu. Ser crítics, crear, fer reflexions personals, expressar-se, investigar i poder compartir recursos, crear nous coneixements i sobretot el més important
APRENDRE.

La web 2.0 és un component principalment social, per tant pels professors és una eina ajuda molt útil, ja que poden desenvolupar xarxes de centres i professors on poden reflexionar sobre temes educatius, ajudar-se entre ells, compartir recursos... entre d’altres coses. És un potent medi per l’àmbit educatiu per construir el coneixement de forma col·laborativa. I tot això del que es parla és un pas agegantat d’innovació, de millora en tots els nivells.

Sense anar més lluny nosaltres mateixes fem un ús educatiu a diari, de forma fàcil i molt nova. Per a fer els treballs en grup, que moltes vegades és molt complicat coincidir en horaris, utilitzem una eina del mateix google, que es diu "DRIVE". On podem fer el treball original directament en línea totes les persones a la vegada. I resulta molt útil per que ja no necessita haver d’ ajuntar-ho, i pots comunicar-te amb el xat personal pel teu grup al moment, subratllar el que no t’agrada , ficar notes al costat, borrar... Per mi és un gran descobriment.

La comunicació directa i activa que pots tenir amb els teus mestres d’Universitat amb l’eina del Moodle, es fantàstica, la rapidesa de poder enviar un email si tens qualsevol problema, poder comunicar amb tots els alumnes, amb la gent de Palma, en fi un seguit d’oportunitats que abans no existien.
Per tant les possibilitats de la web 2.0 enriqueixen l'aprenentatge i la pràctica docent.

 
Què es necessita per a que es pugui dur a terme la feina de "treball educatiu" en el ciberespai?

- En el centre educatiu hi ha d’haver una aula amb ordinadors suficients per a cada alumne.

- Que aquests ordinadors tinguin connexió a Internet

- Que els alumnes tinguin a casa seva el seu ordinador personal amb Internet.

- El professorat ha de tenir al seu abast un bon equip per a realitzar i preparar totes les activitats

- Disposar a nivell més social, els recursos necessaris per a que tots els ciutadans puguin accedir a Internet com; biblioteques, centres cívics, zones wifi...

A més a més per a poder portar a cap un bon sistema educatiu hi ha d’haver una series de competències assolides tant per part dels alumnes com per part dels professors. Això es per a que es puguin utilitzar adequadament tots els recursos que la Web 2.0 ofereix.


Els estudiants:
Han de tenir uns mínims de competències digitals com; saber navegar, buscar informació, saber valorar i seleccionar el que t’interessa, saber expressar-se i comunicar-se en el ciberespai, conèixer els riscos que poden aparèixer ( plagis, spam...) Han de tenir unes competències socials necessàries; saber treballar en equip amb respecte i responsabilitat.


Professorat:
Tenir les mateixes competències digitals que els estudiants. Tenir competències didàctiques, saber utilitzar els diferents usos de les aplicacions 2.0. Coneixement de les regles en quan a la utilització de recursos. I sobretot tenir una actitud favorable cap a la utilització de les TICS per a poder transmetre motivació al alumnat.
 
BENEFICIS ----- EDUCACIÓ------ INTEGRACIÓ WEB 2.0

- Compartir, col·laborar, cooperar, participar en la creació, divulgació i investigació del coneixement. Pot fer-se de manera individual i grupal.

- Generar competències tecnològiques tant importants per a poder desenvolupar-se avui en dia en qualsevol feina.

- Participació multidireccional a través de la xarxa.

- Ritmes d’aprenentatge individual i col·lectiu.

Per tant, queda dit que avui en dia els usuaris ja no estan sols a la xarxa, on la web 2.0 li dona una valor afegit, ja que no només poden rebre i buscar informació, sinó que poden transmetre-la, construir-la i pensar-la.
Es per això que és una gran eina pel nostre treball, d’un valor incalculable que hem d’explotar i saber utilitzar!.

Després d’haver llegit l’article de Siemens , crec firmement en el paper del mestre, crec en el poder que tenen sobre els alumnes. Són ells els que han de marcar aquest camí del canvi. Ells han de afrontar que no hi ha que tenir por amb tot el que està venint de nou. El contingut que pot tenir un curs ja no està establert, ja que hi ha portes obertes per tot arreu, pots ampliar la informació per exemple amb vídeos del Youtube, articles on line i un seguit d’oportunitats que abans no existien. I això pel mestre es un gran treball. Ja no ets pots preparar tot, i saber que anirà d’una sola manera, sinó que et pot arribar un alumne amb material nou per ensenyar-te i tu no saber per on tirar, per tant es podria dir que es perd el control. Ha arribat el moment de l’evolució, d’obrir aquests camins, ja que tot el que succeeix a la vida ve lligat també per la societat que ens envolta, i avui en dia aquesta societat és el que demana.
M’he sentit molt identificada quan parla l’autor de l’article, de que es sorprèn al escoltar que és l’aniversari d’alguna companyia d’aquestes que fem referència, i veus que només han complert 5 anys, quan ja les tenim tant insertades que no et pots creure que faci tant poc temps. Que penses que han estat amb tu durant tota la vida, i que ja sense elles no sabries que fer, és curiós tot això.
I estic completament d’acord quan diu que "Aún estamos en el incio... quedan muchas cuestiones por responder en relación a la privacidad , la ética en las redes y la evaluación" Per que tot i que estem molt adelantats i volem estar preparats, hi ha moltes coses que encara se’ns en van de les mans.
Una paraula que desconeixia al llegir el PDF de Miguel Ángel Suvires i Santiago Ruiz és la de "Prosumidores" que ha nascut arrel d’aquesta revolució digital que vivim, on serien les persones que no tant sols son consumidores sinó també productores.
En aquest text ens parla de la crua realitat, avui en dia les aules no estan condicionades per a poder desplegar tot aquest "boom digital" com cal, haurien d’estar adaptades per aquesta nova forma d’ensenyança- aprenentatge. Parlem de pissarres digitals, projectors, ordinadors... i actualment es provable que alguna escola en tingui però moltes altres no, i tornem a estar en diferents nivells, no tothom disposa del material i recursos necessaris, i comencen a veure’s les diferencies . El que remarca aquest text és alhora de citar qualsevol recurs nou, trobat a Internet, posar de qui és, saber quin es l’autor, no per una qüestió d’educació tan sols sinó, per una qüestió de respecte pels drets d’autor. Trobo que és un text molt interessant i útil per que ens posa al nostre abast tots els recursos oberts que podem utilitzar per la nostra tasca educativa sense problemes. A més trobo essencial conèixer l’interior de l’ Internet per a poder fer un bon ús en un futur com a mestra.
Per acabar vull parlar de les lectures capítols 1 i 8 on remarca aquest moment en el que ens trobem, i jo tinc una sensació agredolça, per què em fa pena que es perdin situacions i materials que han estat sempre en la nostra vida. Com l’ús dels llibres, parla que el jovent fa un ús més d’Internet que no pas d’un llibre, que els regals rebuts són WII i Playstations... i es perd l’essència de la forma d’educar d’alguna manera. Crec que ens hem de modernitzar i posar-nos al dia amb la realitat, però sense deixar de banda el que sempre ha funcionat. Sóc d’aquelles persones que aposta pel canvi, per les noves tecnologies però a la vegada existeix aquesta por incontrolable de lo desconegut i del que no domines. I em contradic, per que crec que és l’hora de seguir el ritme que es demana, però a la vegada no em veig del tot preparada per aquest món nou que ens espera.
 
Després de tota la meva reflexió us deixo un vídeo que parla precisament de tot el que he nombrat en aquesta entrada de blog, és un minidocumental que presenta les bases de la web social i les seves possibles aplicacions educatives, espero que us sigui útil!


 




Bibliografia utilitzada:

http://www.maestrosdelweb.com/web2/

http://es.wikipedia.org/wiki/Web_2.0

http://www.ite.educacion.es/formacion/materiales/155/cd/modulo_1_Iniciacionblog/concepto_de_web_20.html

http://blog.educastur.es/blog/2007/06/18/web-20-y-educacion/
https://www.youtube.com/watch?v=eOwK9VqsS28&list=UUl0oFVf08Iz3SlditsZCMTg
(temari de classe)
 
https://ce2.uib.es/estudis1415/pluginfile.php/128703/mod_resource/content/0/Suvires_Galacho.pdf

https://ce2.uib.es/estudis1415/pluginfile.php/128702/mod_resource/content/0/castanio20.pdf


 

No hay comentarios:

Publicar un comentario